3D visualisointi vai perinteinen kuva? Näin löydät oikean tavan esitellä tuotteesi

Vähän aikaa sitten asiakkaamme lanseerasi tuotteen, jota ei vielä ollut olemassa. Kuulostaa mahdottomalta? 3D-mallinnuksen ansiosta se on arkipäivää. Markkinointikuvat, pakkausmateriaalit ja esittelyvideo olivat valmiina viikkoja ennen kuin ensimmäinen tuotantoerä valmistui.

Tuotekuvien ja markkinointimateriaalien tekeminen ei enää aina tarkoita pitkiä päiviä studiolla ja monimutkaista tuotantoa. Yhä useammin pohditaan, riittääkö perinteinen valokuva vai olisiko 3D-visualisointi joustavampi ja nopeampi tapa saada laadukasta materiaalia, joka palvelee monipuolisesti markkinointia. Samalla 3D voi myös tuoda kustannussäästöjä verrattuna perinteiseen tuotantoon. Molemmilla lähestymistavoilla on paikkansa, ja parhaimmillaan ne täydentävät toisiaan.

Mitä 3D-visualisointi tarkoittaa?

3D-mallinnuksessa tuote rakennetaan digitaaliseksi malliksi, joka voidaan valaista, teksturoida ja asettaa haluttuihin kuvakulmiin aivan kuten oikea tuote studiossa. Lopputuloksena syntyy markkinointikuvia, animaatioita tai jopa interaktiivisia malleja, joita voidaan hyödyntää monipuolisesti useissa kanavissa.

3D antaa täydellisen kontrollin kaikkiin yksityiskohtiin. Materiaalit, värit ja pinnat toistuvat juuri sellaisina kuin haluat – olosuhteista riippumatta. Lisäksi 3D-toteutukset ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sillä ne vähentävät fyysisten prototyyppien ja kuljetusten tarvetta. Jos tarkkuus on kriittistä, fyysisen mallin käyttäminen voi kuitenkin olla paras vaihtoehto, ja 3D toimii tällöin tehokkaana täydentävänä työkaluna.

3D vs. perinteinen valokuva

Valokuva tuo aitouden ja dokumentaarisen tuntuman, kun taas 3D tuo joustoa ja tarkkuutta. Erot korostuvat erityisesti silloin, kun tuotteessa on:

  • erittäin kiiltäviä pintoja tai vaikeita heijastuksia
  • monimutkaisia muotoja
  • tilanteita, joissa sama tuote pitää kuvata kymmenillä eri tavoilla

Siinä missä valokuvauksen kustannukset kasvavat lavastuksen, logistiikan, viimeistelyn ja uuden kuvauspäivän myötä, 3D-malli on tehty käytettäväksi yhä uudelleen.

Milloin 3D on järkevin ratkaisu?

3D on usein kustannustehokkain ja nopein vaihtoehto, kun:

  • tuote ei ole vielä valmis – mallinnus mahdollistaa markkinoinnin aloittamisen jo tuotekehitysvaiheessa
  • tarvitset lukuisia variaatioita – värit, materiaalit, kokoonpanot ja tuoteperheet voidaan renderöidä samasta perusmallist
  • kuvien määrä on suuri ja niiden pitää olla keskenään täysin yhtenäisiä tyylillisesti ja laadullisesti
  • haluat testata markkinoilla – A/B-testaa eri värivaihtoehtoja, pakkausdesigneja tai tuoteversioita ennen lopullista tuotantopäätöstä
  • tarvitset ”mahdottomia” kuvia – läpileikkauksia sisärakenteista, räjäytyskuvia teknisiin esitteisiin tai mikroskooppisen tarkkoja yksityiskohtia, joita kamera ei tavoita
  • kuvauksen valmistelu olisi työlästä – isot koneet, vesi- ja valotehosteet, ahtaat tilat tai erikoisvalaistus

Moni doopin asiakas on säästänyt merkittävästi, kun raskas studiotuotanto on voitu korvata hyvin tehdyillä 3D-malleilla.

Monikanavaisuus ja skaalautuvuus – yksi malli, lukemattomat käyttökohteet

Yksi 3D-mallinnuksen suurimmista eduista on sen monikäyttöisyys. Sama malli skaalautuu saumattomasti:

  • Eri kanaviin – sosiaalinen media, printtimainokset, verkkokauppa, videot, messumateriaalit
  • Eri formaatteihin – staattisista kuvista 360°-näkymiin ja animaatioihin
  • Eri markkinoille – lokalisointi on helppoa, kun taustat, tekstit ja ympäristöt voidaan vaihtaa muutamassa tunnissa
  • Tulevaisuuden ratkaisuihin – AR-sovellukset, virtuaaliset showroomit ja interaktiiviset tuote-esittelyt

Kun visuaalinen materiaali on yhtenäistä kaikissa kanavissa, brändisi näyttää ammattimaiselta ja harkitulta. 3D-mallinnus antaa myös täydellisen hallinnan brändiohjeiden noudattamiseen – ei vahingossa väärää taustaa, ei ei-toivottuja elementtejä kuvissa, ja kaikki materiaalit täsmälleen samalla tyylillä.

3D täydentää myös perinteistä kuvausta

Usein paras lopputulos syntyy, kun hyödynnetään sekä 3D-mallinnusta että perinteistä valokuvaa. Yksi tyypillinen tapa on rakentaa 3D:llä ne elementit, joita on vaikea kuvata, ja yhdistää ne osaksi oikeaa kuvaa tai videota. Lopputulos näyttää luonnolliselta, mutta tuotanto on huomattavasti joustavampi.

Esimerkiksi tuotteen voi kuvata oikeassa ympäristössä ja täydentää sitä 3D-toteutetuilla yksityiskohdilla tai efekteillä, jotka muuten olisivat mahdottomia tai liian kalliita toteuttaa. Toinen vaihtoehto on lisätä itse tuote valmiiseen, aiemmin valokuvattuun ympäristöön.

Miten prosessi etenee käytännössä?

  1. Aloituspalaveri – käydään läpi käyttötarkoitukset, kuvamäärät ja tekniset vaatimukset
  2. Mallinnus – tuote rakennetaan 3D-malliin referenssien perusteella
  3. Materiaalit ja valaisu – pinnat, heijastukset ja värit viimeistellään
  4. Renderöinti – kuvat tai animaatiot tuotetaan halutuissa kuvakulmissa
  5. Jatkoversiot – mallia voidaan käyttää yhä uudelleen esimerkiksi tuotekortteihin, pakkauksiin, videoihin tai verkkokauppaan

Käytännön esimerkkejä

Case 1: Tuotetta ei ollut vielä olemassa
Asiakas oli lanseeraamassa markkinoille uutta tuotetta. Pakkauksetkin oli jo suunniteltu, mutta lopullista, fyysistä tuotetta ei vielä ollut olemassa. 3D-malli mahdollisti markkinointikuvien, pakkausmateriaalin ja esittelyvideon tekemisen ennen kuin ensimmäinen tuotantoerä valmistui. Lanseeraus saatiin ulos aikataulussa, ja visuaalinen ilme pysyi yhtenäisenä koko matkalla.

Case 2: Valokuva ei tuottanut haluttua lopputulosta
Asiakkaan tuotepakkaus sisälsi kiiltäviä pintoja, jotka heijastivat studiovalot hallitsemattomasti, eikä tuote näyttänyt houkuttelevalta. Mallinnuksessa pinnat saatiin näyttämään juuri oikeilta, ilman kompromisseja. Lopputulos oli luonnollinen, mutta ilman häiritseviä heijastuksia – ja hyvän näköinen.

 

 

Varmista, että tuotteesi näyttää juuri siltä kuin pitää

Haluatko selvittää, sopiiko 3D-mallinnus sinun tuotteellesi? Lähetä meille tuotteesi kuvat tai referenssit, niin arvioimme yhdessä parhaan tavan toteuttaa visuaalinen materiaali – oli se sitten 3D, perinteinen valokuvaus tai näiden yhdistelmä.

Ota yhteyttä doopiin ja aloitetaan suunnittelu!

Jaa kaverille: