Ajankohtaisia uutisia

Orle ja mainostoimisto doop toteuttivat Stockmann-tavaratalojen interaktiiviset satuikkunat

Sunnuntaina 22.11. kello 12 paljastettiin jälleen Helsingin keskustan Stockmannin perinteinen satuikkuna. Tämä joulun odotuksen pääkaupunkiseudulla käynnistävä tapahtuma on ilahduttanut kaikenikäisiä helsinkiläisiä jo 1940-luvulta asti.

Stockmannin jouluisen satuikkunan teemana on tällä kertaa talvinen satumetsä ja se on viime vuoden tapaan interaktiivinen. Ikkunaan on asennettu sensorit, joita koskettamalla yleisö voi herättää satumetsän henkiin. Tutut eläimet ja hahmot häärivät jouluisissa puuhissaan, lahjapaketit ilmestyvät kuin tyhjästä ja keijujen valot välkehtivät musiikin tahtiin. Tänä vuonna interaktiivisia toimintoja löytyy Helsingin keskustan lisäksi myös Itiksen, Tampereen ja Turun Stockmannien satuikkunoista.

Satuikkunoiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat Orle ja mainostoimisto doop yhdessä Stockmannin markkinoinnin kanssa. Ikkunoiden viimeistely on Stockmannin omien visualistien taidonnäyte. Satuikkunoiden toteutuksessa on hyödynnetty perinteisen somistuksen lisäksi 3D-tulostusta, robotiikkaa, ohjattavia valoja ja videonäyttöjä.

– ”Satumaailma on taikamaailma, joka tarjoaa pienen hengähdyshetken ja irtioton arjesta. Ikkuna tuo hymyn niin nuorempien kuin hieman vanhempien ohikulkijoiden huulille”, kertoo Stockmannin satuikkunoiden suunnittelusta vastannut Iia Ristimäki.

– ”Satuikkunat näyttävät juuri sellaiselta kuin ne olivat alkuperäisissä 3D-mallinnuksissa. Jokainen satuikkuna on omanlaisensa, joten joulun alla kannattaa käydä ihastelemassa satuikkunaa mahdollisimman monessa Stockmannin myymälässä”, Orle Oy:n toimitusjohtaja Leif Orvasto vinkkaa.

Yhdistelemällä useita tekniikoita 3D-tulostuksesta ohjattaviin valoihin ja interaktiivisuuteen saatiin luotua taianomainen satumetsä. ”On ollut hyvin mielenkiintoista ja antoisaa olla toteuttamassa näin uniikkia projektia”, kommentoi mainostoimisto doop Oy:n toimitusjohtaja Antero Lehtonen.

Lisätietoa:

Orle Oy – Leif Orvasto, 040 842 1370, [email protected]
doop Oy – Antero Lehtonen, 040 514 1015, [email protected]
Stockmann – Pirjo Hästbacka, 050 356 8359
Kuvapyynnöt: [email protected]

Orle Oy on Suomen johtava 3D-mainos- ja somisteosaaja. Yrityksen erikoisosaamista on erityyppisistä materiaaleista valmistetut myymäläsomisteet sekä nykyaikaiset LED-valoratkaisut.

Mainostoimisto doop on nuori ja notkea turkulainen mainostoimisto. Yrityksen erityisosaamista ovat digitaaliset mainospinnat ja digitaalinen mainostuotanto.

Katso video

Jaa kaverille: